ترجمه «تا فراموش نکنیم» (روستاهای نابود شده فلسطین) (۴) – منطقه بیسان – روستای الاشرفیه

ترجمه «تا فراموش نکنیم» (روستاهای نابود شده فلسطین) (۴) – منطقه بیسان – روستای الاشرفیه

بسم الله الرحمن الرحیم

ترجمه «تا فراموش نکنیم» (۴) – منطقه بیسان – روستای الاشرفیه

روستا در منطقه ای صاف در فاصله دو کیلومتری شرق کوه فقوعه ( یا جلبوع) واقع بود و بر زمین های پست شمال و غرب اشراف داشت. و در سمت شمال غربی کوه طابور دیده می شد . اما از طرف شرق، روستا در برابر ارتفاعات شرقی رود اردن فرار داشت . و این موقعیت مرتفع بیانگر اسم روستاست ، الاشرفیه ، که مصدر آن اشراف است. همچنین که موقعیت آن به روستا این فرصت را می داد که از سیلاب های دره مدوع که به سوی غرب آن کشیده می شد در امان بماند. و راه عمومی بیسان- اریحا در فاصله دو کیلومتری شرق اشرفیه گذر می کرد و راهی فرعی این روستا را به راه عمومی مذکور وصل می کرد. در دوران قیمومت، این روستا بر اساس آن چه در «فرهنگ جغرافیایی فلسطین» ، آمده است به عنوان مزرعه طبقه بندی شد.

ساکنین اشرفیه مسلمان بودند و منازل آن ها نزدیک به هم ساخته شده بود، و کوچه تنگی بین آن ها فاصله می انداخت. و بیشتر زمین های آن کشت شده بود و این به خاطر فراوانی آب باران و چشمه ها و خاک حاصلخیز و زمین صافی بود که کشت آن را آسان می کرد. و بیشتر کشاورزی را سبزیجات ، و درختان میوه مانند مركبات ، موز و زیتون تشکیل می داد. در سال ۱۹۴۴/۱۹۴۵ مجموع ۱۴۳ دونم ( واحد مساحت ۱۰۰۰ متر مربع برای هر دونم) مختص مرکبات و موز بود و ۷ دونم برای حبوبات و ۴۴۵۸ دونم زیر آب بود یا برای باغ ها استفاده می شد. و بیشتر ساکنین روستا به کشاورزی و پرورش پرندگان خانگی مشغول بودند.

اشغال روستا و پاک سازی نژادی آن

واحدهایی تابع تیپ گولانی در ۱۰-۱۱ می ۱۹۴۸ به روستا حمله کرد . و این حمله به مثابه آغازی برای هجوم به بیسان در روز بعد بود. اما فرونه ، که روستایی دیگر از توابع بیسان است ، در همین زمان اشغال شد. و هر دو روستا به گمان بیشتر بین هشت روستای نزدیک بیسان بودند که در ۱۳ می بر اساس خبرگزاری اسوشییتدپرس سقوط کردند. و بنی موریس بر اساس منابع اسرائیلی بیان می کند که ساکنان فرونه به سوی شرق اردن گریختند ( هنگامی که نیروها پیشروی می کردند) و این که گروه های مهندسی تابع هاگانا به محض سقوط روستا شروع به تخریب آن کردند.

اما حمله ای که به اشغال بیسان و مهاجرت دادن ساکنینش انجامید و اسم نظامی آن عملیات گدگون (غدغون) بود که تیپ گولانی بین ۱۰ تا ۱۵ می ۱۹۴۸ آن را انجام داد و این درست پیش از برپایی دولت اسرائیل بود. و شاید گروه ایرگون در آن هجوم مشارکت داشت چرا که اعلام کرد در ۱۴ می پنج روستای عربی را در شمال اشغال کرده است.

امروز روستا

ساکنین(مستعمره) رشافیم محل و زمین پیرامون آن را  زراعت می کنند. همچنین در محل، حوضچه پرورش ماهی ساخته شده است.

مغتصبات صهیونی بر زمین های روستا

مستعمره رشافیم و شلوحوت که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شدند بر زمین های روستا در سمت شرقی آن واقع هستند.

زمین های روستا که امروزه ساکنان مستعمره رشافیم در آن محصول می کارند – می ۱۹۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *