روستاهای نابود شده فلسطین – از کتاب «تا فراموش نکنیم» (۳)- بئر السبع – روستای سوم : العماره

روستاهای نابود شده فلسطین – از کتاب «تا فراموش نکنیم» (۳)- بئر السبع – روستای سوم : العماره

بسم الله الرحمن الرحیم

روستاهای نابود شده فلسطین – از کتاب «تا فراموش نکنیم» (۳)- بئر السبع – روستای سوم : العماره

بر اساس آن چه فرهنگ جغرافیایی فلسطین نوشته است ، روستا مزرعه ای بود که در میان زمینی وسیع قرار داشت. و دو راه فرعی وجود داشت که آن را به بئر السبع و غزه وصل می کرد که در فاصله ۲۲ کیلومتری سمت شمال است. و به علت آب و هوای خشک منطقه که میانگین بارش باران در آن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی متر است ، کشاورزی دیمی ممکن نبود. و شاید همین دلالت می کند به این که ساکنان العماره بر کشاورزی موسمی در دل دره های مجاور تکیه می کردند و آن جا رودی موسمی در فاصله ۲٫۵ کیلومتری غرب روستا، در دره شلاله جاری می شد همچنین که چشمه شلاله مجاور روستا در سمت غربی بود و ساکنان العماره زمین های شمالی و جنوبی روستا را کشت می کردند. در زمان قیمومت بریتانیا مرکز پلیس بریتانیایی بر قطعه ای از زمین روستا که تقریبا یک کیلومتر به سمت جنوب بود ، بنا شد.

اشغال روستا و پاکسازی آن

در نوشته ای در مجله نیویورک تایمز در زمان اولیه،  دسامبر ۱۹۴۷ آمد که جنگ کوچکی در حومه روستا وقتی گشت صهیونیستی با مردم محلی درگیر شد رخ داد. ( ۲۷/۱۲/۱۹۴۷) و ارتش اسرائیلی تکه بزرگی اطراف العماره را در خلال آتش بس جنگ جهانی دوم یعنی بین سپتامبر و روزهای نخستین اکتبر ۱۹۴۸ اشغال کرد. و بر اساس قول مورخ اسرائیلی بنی موریس گردان سوم تیپ یفتاح در آن زمان عملیات پاک سازی را انجام داد که با آن توافق آتش بس شکسته شد. اما موریس یاد آور نمی شود که اشغال العماره در آن زمان تمام شده بود رغم این که در نوشته ای که فرمانده تیپ منتشر کرد « تمام عرب ها » از منطقه «اخراج شدند». و این که حیوانات خانگی ( پرنده ها) آن ها به تمامی مصادره شده و چاه های آن ها ویران شد.

و شاید روستا در دوره پیش تری به دست اسرائیلی ها سقوط کرد چرا که در کتاب تاریخ هاگانا آمده که نیروهای بلماخ بر مرکز پلیس بریتانیایی جنوب روستا درست بعد از خروج بریتانیایی ها سیطره یافتند ، یعنی در زمانی قبل از ۱۵ می ۱۹۴۸ . اما این قطعی است که روستا با پایان سال ۱۹۴۸ تحت کنترل شدید اسرائیلی ها قرار گرفت. و در آغاز ژانویه ۱۹۴۹ تیپ گولانا پایگاهی در روستا و اطرافش تاسیس کرد و آن را برای نقطه شروع در تلاش ، شکست خورده ؟ ، برای اشغال شهر رفح در نوار غزه ، جایی که مقر عمومی فرماندهی مصری بود ، به کار گرفت.

اکنونِ روستا

کیبوتس اوریم محل روستا را تمامی اشغال کرده است. با این که کیبوتس در سال ۱۹۴۶ نزدیک روستای العماره تاسیس شد در خلال جنگ ۱۹۴۸ به محل مرکز پلیس بریتانیایی قدیم نقل مکان کرد. و در فاصله دو کیلومتری جنوب شرقی کیبوتس امروزین ، بقایای بناهای سنگی است که این ها خانه های بعضی از عشائر بادیه نشین قبل سال ۱۹۴۸ بوده و بخشی از العماره حساب نمی شد.

موقعیت روستا در منطقه بئر السبع فلسطین
زمین های روستا که امروز کشاورزان اسرائیلی در آن محصول می کارند ، سال ۱۹۹۰
بخشی از کیبوتس اوریم که موقعیت اصلی روستا را اشغال کرده است ، ۱۹۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *