نگاهی به آیه ۲۰ سوره حدید

نگاهی به آیه ۲۰ سوره حدید

أعوذ باللّه الشيطان الرجيم
بسم اللّه الرحمن الرحيم/
▪️(ٱعۡلَمُوۤا۟ أَنَّمَا ٱلۡحَیَوٰةُ ٱلدُّنۡیَا لَعِبࣱ وَلَهۡوࣱ وَزِینَةࣱ وَتَفَاخُرُۢ بَیۡنَكُمۡ وَتَكَاثُرࣱ فِی ٱلۡأَمۡوَ ٰ⁠لِ وَٱلۡأَوۡلَـٰدِۖ كَمَثَلِ غَیۡثٍ أَعۡجَبَ ٱلۡكُفَّارَ نَبَاتُهُۥ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَىٰهُ مُصۡفَرࣰّا ثُمَّ یَكُونُ حُطَـٰمࣰاۖ وَفِی ٱلۡـَٔاخِرَةِ عَذَابࣱ شَدِیدࣱ وَمَغۡفِرَةࣱ مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَ ٰ⁠نࣱۚ وَمَا ٱلۡحَیَوٰةُ ٱلدُّنۡیَاۤ إِلَّا مَتَـٰعُ ٱلۡغُرُورِ)
[سورة الحديد ٢٠]
▫️بدانید که زندگی دنیا جز بازی و سرگرمی و زینت و فخرفروشی میان شما و رقابت در زیادی اموال و اولاد نیست ، چون مثال بارانی که کشاورزان (کافران) از روییدنی هایش تعجب کنند سپس خشک می شود که آن را زرد می بینی سپس شکسته می شود ، و در آخرت عذابی سخت و مغفرتی از خدا و خشنودی است ، و زندگی دنیا جز متاعِ فریب نیست..
▪️کفر به معنای پوشاندن است و کافر کسی است که حقیقتی را می پوشاند و به همین معنا کشاورز را کافر می گویند شاید از آن رو که دانه ها را زیر خاک پنهان می کند ..
همان طور که قرطبی نیز در تفسیرش آورده شب را نیز به همین خاطر که پوشاننده یا پنهان کننده است کافر می خوانند ..
و اشاره کرد به معنای کفر در این مصرع :
فِي لَيْلَةٍ كَفَرَ النُّجُومَ غَمَامُهَا
در شبی که ابرهایش ستاره ها را پوشاندند..
▫️اما در این آیه شریف کافر که به معنای کشاورز است می تواند با نگاهی به معنای روزمره آن فهمیده شود یعنی کافر در برابر مومن ، چه آن که ایمان داشته باشد متاع دنیا را چندان خریدار نیست و این کافر است که چشمانش را این کالا پر کرده است ..
▫️بازی محتوایی ندارد و سرگرمی انسان را مشغول می کند و از امر مهم تر او را باز می دارد ، تفاخر و تکاثر هر دو به معنای رقابت است میان مردم ، فخر فروشی و رقابت در زیاده خواهی ..زیاده خواهی که خدا آن را در مال و دارایی و فرزند و اولاد به ما معرفی می کند و زیاده خواهی می تواند در هرچه باشد از این دنیا و هرچه رنگ این دنیا را دارد که گفت جل جلاله :
( أَلۡهَىٰكُمُ ٱلتَّكَاثُرُ/ حَتَّىٰ زُرۡتُمُ ٱلۡمَقَابِرَ)
“زیاده خواهی شما را سرگرم کرد ، تا آن که گورها را دریافتید”
پس زیاده خواهی خود قسمی از «لهو» است چرا که انسان را مشغول می کند و از امر حقیقی باز می دارد و تفاخر بخشی از «لهو» است و هر امر دیگری که انسان را سرگرم کند و از حقیقت بازدارد ..
▫️خداوند دنیا را مثال می زند به گیاهانی آن چندان که در پی بارانی برآمده باشد و کشاورزان را شگفت زده کند اما روزی خشک شود و زرد و در نهایت خرد و شکسته گردد ..
چه جهالتی است دل به چیزی بستن که دوام ندارد و ترک کردن آن چه جاودانی است به همین خاطر است که دلبسته آن چه در دنیاست به عذابی می رسد که در آخر آیه آمده است چه آن زمان که دیگر دنیایی نیست او به دنیا دلبسته است ..
▫️نتیجه چه خواهد بود می خواهد و نمی یابد و این آتش اضطرابی است که وجودش را می گیرد در زمانی که دوست از دوست و پدر از پسر باری بر نمی دارد ..و درست در همان جا و در پایان آیه مغفرت است و خوشنودی ..آن که از دنیا دل کنده باشد به همان اندازه در آخرت اطمینان دارد چرا که به چیزی دل بسته که هلاک نمی شود و بل در آن جا بیشتر دریافته شود وقتی از قفس رهایی یافت ..و او که موضوع دلبستگیش این دنیا نبوده در آن جا موضوع دلبستگیش را می یابد در اطمینان بی هیچ اضطرابی ، محبوبش از او خوشنود است و او از محبوبش خوشنود ..
(یَـٰۤأَیَّتُهَا ٱلنَّفۡسُ ٱلۡمُطۡمَىِٕنَّةُ/ ٱرۡجِعِیۤ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِیَةࣰ مَّرۡضِیَّةࣰ)
ای نفس اطمینان یافته ، برگرد به سوی پروردگارت در حالی که تو از او خشنودی و او از تو خشنود
▫️و خداوند به یاران پیامبر علیه الصلاة و السلام، آن ها که در ایمان پیشی گرفتند گفت که حالشان این چنین است ..چه آن کس که در سختی ها با پیامبر بود و در برابر قوم و قبیله ،خانواده ، پدر و برادر به خاطر خدا و رسولش ایستاد و مال و اهل خود را فدا کرد دیگر چیزی او را به این دنیا گره نزده بود ..
(وَٱلسَّـٰبِقُونَ ٱلۡأَوَّلُونَ مِنَ ٱلۡمُهَـٰجِرِینَ وَٱلۡأَنصَارِ وَٱلَّذِینَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحۡسَـٰنࣲ رَّضِیَ ٱللَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُوا۟ عَنۡهُ ..)
[سورة التوبة ١٠٠]
“و پیشی گیرندگان اول از مهاجرین و انصار و کسانی که به احسان از آنان پیروی کردند خداوند از آن ها خشنود شد و آن ها از خدا خشنود شدند” ..
دیگر چیزی حجاب این خشنودی نبود نه بازی و سرگرمی و زینت دنیا بود و نه رقابتی در فخرفروشی و زیاده خواهی تنها رقابت دوری از این ها بود ..
▫️پیامبر، یاران و اولیا برای نوشتن و گفتن نیستند آنان اسوه اند اسوه زیستن ..اگر آشنایی با آنان نحوه زیستن را دگرگون نکند چه سود..و
زمانه هیچ نگیرد که باز نستاند
مجو ز سفله مروت که شیئه لا شئ
نوشته اند بر ایوان جنة المأوی
که هر که عشوهٔ دنیی خرید وای به وی ..
@AlifLamMim_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *